Saturday 17 November 2012

Rezeki Di Laut Cina Selataan


 "MEMBELAH LAUT CINA SELATAN UNTUK SESUAP NASI -OFFSHORE LIFE-"

Angsi A from the Setia Wangsa Vessel
     Ini tempat kedua aku mencari rezeki, selepas daratan, mungkin ramai yang tak sangup untuk bekerja di tempat sebegini selama 45 hari minimu,tetapi pada aku asal menjadi lubuk rezeki aku redah aje atau ada yang nak berkerja tetapi tidak kesampian ...
SEEEEDDDDIIIIIIIHHHHH..!

     Terletak 200KM dari Persisir Pantai Terengganu di sini lerrr terleatak medan minyak dan gas yang berkedalaman 75 miter milik Petroliam Nasional Berhad (PCSB). kurang dari 20 platform sama ada Mother Platform atau Satelite platfrom.
Kehidupan di OFFSHORE tidak lah seperti kehidupan di darat atau di atas kapal mewah macam TITANIC tuuuu, hanya cukup untuk keperluan dalam masa bekerja dan masa untuk kumpul duit ehehe...pada aku ia satu pengalaman yang tak semua orang boleh lalui, PAHIT GETIR berada di laut bergelora, hmmmm itu sangat bermakna buat  aku sebagai salah seorang peneroka atau penghuni laut.
Work Area
KENAPA AKU MEMILIH UNTUK BEKERJA DI LAUT..??
        Entah la der.. mungkin sebap minat dengan cabaran yang aku harus harungi setiap kali celik mata sampai aku pejam mata, IMBUHAN... hhhmmm mugkin itu boleh juga jadi salah satu faktor  mengapa aku pilih untuk bekerja di luar pesisir pantai.. tapi pada aku, apa yang pasti aku buat kerana aku minat, kerana BEKERJA BUKANLAH UNTUK MENCARI HARTA KEKAYAAN SEMATA tetapi SEBAGAI SATU IBADAH dalam kehidup seharian dalam dunia sementara ini. kalu nak dikutkan gaji seorang macai (Non Executive) seperti aku ni berapa lah sangat kan, tapi cukup untuk aku menshukuri nikamat itu =)..... ok dude.. heheh.
 AKTIVITI ATAS PLATFORM
Seharian bekerja di atas plantar minyak sememang nya STRESS dengan berbagai masalah dan peraturan yang ketat, yela keselamat platform dan crew adalah sangat penting. oleh sebap itu adalah sedikit Entertainment di sediakan oleh penyedia perkhidmatan untuk anak2 buah nye yang berkerja kat atas PLATFORM ni, cukup untuk
mengisi masa lapang selepas waktu bekerja, ada POOL, ASTRO, PS2, SET CAROK nak melalak sambil lepaskan STRESS,
HOME THEATER pun aaadaaaa tau...
TERIMA KASIH KEPADA PENYEDIA PERKHIDMATAN atas benda yang tak seberapa ni heee...
Ok la kan dari takder...., kalu nak ikut kan memang tak cukup yela sebap STRESS dengn kerja, HOME SICK lagi lepas berminggu duduk kat sana, pada yang bujang OK lagi laaaa.... kena YANG DAH KAWIN...haaaa TAK MASAK ABANG.... AIR NAIK KEPALA YOOBB hahaha... 
adeeeeh letih menaip nie yob..!!! elekk luuuuu nanti sambung lagi...
                                                                                                        




No comments:

Post a Comment